Linruz- en hemsida om LCHF

Om LCHF

LCHF står för Low Carb, High fat och är som namnet antyder en lågkolhydratsdiet. Den kallas även för njutmetoden eftersom du får äta massor med god mat och slipper gå hungrig –samtidigt som du går ner i vikt!

LCHF är godkänt av Socialstyrelsen som behandlingsform för överviktiga och diabetes typ 2 sjuka, och visade sig i en svensk statlig expertutredning ge snabbare viktminskning än annan kost. Den har hjälpt många människor att gå ner i vikt och har ökat i popularitet de senaste åren på grund av sina goda resultat, enkla tillvägagångssätt och att man tillåts äta god mat.

Varför går man upp i vikt?

Vid vanlig kost bryts alla kolhydrater ner i magen till glukos som sedan tas upp i blodet och höjer blodsockret. Det gör att produktionen av insulin ökas i bukspottkörteln, eftersom insulin gör att cellerna tar upp blodsockret och att fettcellerna lagrar in sockerarterna som fetter. Vid kolhydratrik kost ökar blodsockernivån snabbt för att sedan sjunka snabbt, vilket leder till hungerkänslor och en ond spiral av trötthet, hunger och mer fettinlagring. Det är lätt att få i sig ett överskott av energi som gör att man sakta men säkert går upp i vikt.

Hur fungerar LCHF?

När man minskar på kolhydrater i form av socker och stärkelse i kosten utsöndras mindre av hormonet insulin i kroppen. Detta leder till att fettlagringen minskar eftersom insulin är ett fettinlagrande hormon. Med mindre kolhydrater i kosten stabiliseras ditt blodsocker vilket gör att hungerkänslorna minskar, samtidigt som fettförbränningen ökar. Kroppen ställer in sig från att ta energi från kolhydraterna i kosten till att ta det från fettet i maten och i fettdepåerna. Med LCHF kommer fettdepåerna att minska på sikt, särskilt runt magen hos bukfeta personer. Andra positiva hälsoeffekter som kan ses av en kolhydratfattig kost är förbättrat blodtryck, blodsocker och kolesterolvärden. Man kan även få en lugnare mage.

Hur gör man?

Med LCHF ska du endast hålla koll på hur mycket kolhydrater du får i dig, och du ska INTE räkna kalorier. Man ska även se till att få i sig mycket fett. Första veckan är det bra att väga maten och räkna utifrån tabeller hur många gram kolhydrater du får i dig, tills du lär dig vilka kombinationer av livsmedel du kan äta på en dag utan att komma över gränsen. Du kan även använda detta verktyg för att räkna ut kolhydraterna: http://kostbevakningen.se/. Ät tills du är mätt av de tillåtna produkterna, men se till att du får i dig max 20 g/ dag under de första veckorna. Man bör hålla dieten strikt för att tömma kolhydratsdepåerna och se till att kroppen hamnar i ketos. Ketos innebär att kroppen frigör fettsyror som ombildas till ketoner i levern. Man märker att kroppen är i ketos på att andedräkten luktar lite som aceton, det är ketoner som utsöndras. Så när du väl känner att din andedräkt känns annorlunda, då vet du att dieten fungerar! Man kan efter den första tiden vara lite mer frikostig med kolhydraterna för en långsam och säker viktnedgång.

Omställningsbesvär?

Om man slutar tvärt med socker och stärkelse kan man få omställningsbesvär den första tiden. Det går över efter ett tag och brukar av de flesta upplevas som ganska lindrigt. Några besvär som några upplever kan vara: Trötthet, huvudvärk, yrsel, lättare hjärtklappning och irritation. Detta beror på att kroppen gör sig av med vatten som har bundits av kolhydraterna i kroppen, och när detta försvinner kan man få en tillfällig obalans i salt-och vattennivåerna. Kroppen kommer dock snart att ställa om sig till den nya kosten och då försvinner besvären, och man brukar uppleva att man får ny energi. Besvären kan lindras med att dricka extra mycket vätska under den första veckan och se till att få i sig salt. Om man vill kan man trappa ner på kolhydraterna istället för att sluta tvärt, men eftersom besvären vanligtvis är lindriga rekommenderar vi att testa en rivstart på LCHF-dieten.