LCHF - Hur gör man?

LCHF - hur gör man?

Ät rätt

Med LCHF ska du endast hålla koll på hur mycket kolhydrater du får i dig, och du ska INTE räkna kalorier. Man ska även se till att få i sig mycket fett. Första veckan är det bra att väga maten och räkna utifrån tabeller hur många gram kolhydrater du får i dig, tills du lär dig vilka kombinationer av livsmedel du kan äta på en dag utan att komma över gränsen. Läs om våra kostråd här, eller använda detta verktyg för att räkna kolhydrater: http://kostbevakningen.se/.

Ät tills du är mätt av de tillåtna produkterna, men se till att du får i dig max 20 g/ dag under de första veckorna. Man bör hålla dieten strikt för att tömma kolhydratsdepåerna och se till att kroppen hamnar i ketos.

Vad är ketos?

Ketos innebär att kroppen frigör fettsyror som ombildas till ketoner i levern. Man märker att kroppen är i ketos på att andedräkten luktar lite som aceton, det är ketoner som utsöndras. Så när du väl känner att din andedräkt känns annorlunda, då vet du att dieten fungerar! Man kan efter den första tiden vara lite mer frikostig med kolhydraterna för en långsam och säker viktnedgång.

Motionera

Oavsett vilken diet man väljer att följa, så är det viktigt att man kombinerar rätt kost med träning. Vi ger dig tips på effektiva träningsformer, som förhoppningsvis kan hjälpa dig att komma igång med träningen. Läs mer om våra tips för viktminskning här.

/ee.jpg

Omställningsbesvär LCHF - hur länge?

Om man slutar tvärt med socker och stärkelse kan man få omställningsbesvär den första tiden. Det går över efter ett tag och brukar av de flesta upplevas som ganska lindrigt.

Vanliga besvär är:

  • Huvudvärk
  • Yrsel
  • Lättare hjärtklappning
  • Irritation

Omställningsbesvär vid LCHF beror på att kroppen gör sig av med vatten som har bundits av kolhydraterna i kroppen, och när detta försvinner kan man få en tillfällig obalans i salt- och vattennivåerna.

Kroppen kommer dock snart att ställa om sig till den nya kosten och då försvinner besvären, och man brukar uppleva att man får ny energi.

Lindra omställningsbesvären?

Besvären kan lindras med att dricka extra mycket vätska under den första veckan och se till att få i sig salt. Om man vill kan man trappa ner på kolhydraterna istället för att sluta tvärt, men eftersom besvären vanligtvis är lindriga rekommenderar vi att testa en rivstart på LCHF-dieten.

/lowchf.jpg